אביב הגיע פסח בא

פסח בפתח ואיתו האביב, מפגשים משפחתיים, טיולים ולא מעט אוכל. לא פעם חופשה ארוכה שכוללת ארוחות גדולות ואוכל מיוחד ומסורתי גורמים ליציאה מהשגרה ועליה במשקל. אז מה עושים כדי לשלב גם הנאה מהחג וגם שמירה על אורח חיים בריא?

כדי לאכול בריא גם באירועים חגיגיים לא צריך לסבול או להיות רעבים, מספיק להקפיד על כמה כללים פשוטים.

אז לקראת חג הפסח וחול המועד המתקרבים הנה כמה עצות שיעזרו לכם להמשיך לשמור ולהישאר בשגרה בריאה:

סדר בפסח– המפתח בכל הקשור להצלחה בשמירה על תזונה נכונה הוא סדר ותכנון נכונים לפני החג שיעזרו לכם לקבל את הבחירות הנכונות במהלכו. זה מתחיל כבר בשלב הקניות בסופר- דאגו לקנות מלאי ומגוון של ירקות ופירות, חלבונים רזים כמו ביצים, גבינות, יוגורט, דגים ובשר רזה וגם קטניות למי שנוהג לאכול. בהמשך דאגו שגם בארוחות החג יש מגוון של סלטים ושלאורך כל חול המועד יש ירקות ופירות זמינים במקרר, עדיף שיהיו שטופים וחתוכים, ככה יהיה לכם הרבה יותר קל לבחור לאכול מהם.

חסה– בפסח יש מגוון ירקות שונים ומיוחדים אולם מבין כל הירקות אין ספק שחסה היא הכוכבת הגדולה של שולחן הסדר. מעבר לכך שהחסה מכילה כמות קלוריות נמוכה היא גם בעלת עושר תזונתי רב של ויטמינים ומינרלים מה שהופך אותה לנשנוש מושלם עד שתגיע המנה העיקרית וגם תוך כדי… שימו לב שיש מגוון גדול של זני חסה ורצוי לגוון ביניהם כדי לקבל כמה שיותר יתרונות תזונתיים. למשל חסה רומית אדומה מכילה גם ויטמינים כמו ויטמין C, ויטמין K וחומצה פולית ובנוסף יש בה גם נוגד חמצון עוצמתי בשם אנטוציאנין שחשוב להגנה על תאי המוח, העצבים והלב. החסה מצוינת גם לסובלים מעצירות.

שובע- אנשים רבים מרגישים בפסח רעבים מכיוון שהמצות אינן משביעות מה שגורם לכך שאוכלים בכמויות גדולות יותר מהרגיל עד להרגשת שובע. הפתרון הוא לשלב גם חלבונים שתורמים לשובע וגם ירקות שמשביעים בזכות תכולת הסיבים שבהם. רצוי שהצלחת בכל ארוחה תכיל כשליש ירקות (אפשר גם מבושלים, מוקפצים וכו’), שליש חלבון והשאר מצה או פחמימה אחרת כמו תפוח אדמה או קטניות. ביחד עם המצה מומלץ גם לשלב חביתה, ביצה קשה או טונה שמסייעים מאוד לשבוע.

  • מצות– מצה אחת שווה לשתי פרוסות לחם וכאמור הרבה פחות משביעה. מומלץ לבחור את המצות הקלות שמכילות לרוב כשני שליש ממצה רגילה או במצות מלאות המכילות סיבים ותורמות לשובע וגם לפעילות מערכת העיכול.

מינונים בארוחת החג– מכיוון שהארוחות בחגים מכילות מגוון גדול של מנות ביחד עם כמויות גדולות נוצר שילוב שגורם לנו לאכול הרבה מעבר למה שתכננו ולסיים עם הרגשה שהתפוצצנו והגזמנו. לכן הקפידו על ירקות תחילה וכן שתיה של מים לפני ותוך כדי האוכל.במהלך ארוחת החג כדי להנות מהמאכלים המיוחדים והמסורתיים אבל לא להגזים מומלץ לשים לב למבנה הצלחת המומלץ שמכיל שליש ירקות, שליש פחמימות ושליש בשר.

  • ביעור חמץ– הוציאו מהבית כל מה שמכשיל אתכם. לרוב בפסח יש בבית כמויות גדולות של עוגות ועוגיות, שוקולדים ועוד. עדיף לא להשאיר מה שיכול לפתות אתכם ולגרום לכם לאכול סתם ולהתחרט על זה אחר כך. כמה שתוציאו יותר מוקדם ככה השמירה תהיה קלה יותר בהמשך.

טיולים בטבע ופעילות גופנית– חול המועד הוא זמן מצוין עם מזג אויר נעים שמתאים לטיולים בחוץ, פיקניק או סתם הליכה. גם אחרי ארוחת חג גדולה מומלץ לצאת לסיבוב הליכה שגם עוזר לעיכול האוכל וגם לשמירה על שגרה בריאה

בפסח יש מגוון ירקות שונים ומסורתיים אולם אין ספק שהכוכבת הגדולה היא החסה. מעבר לכך שהחסה מכילה כמות קלוריות נמוכה היא מכילה גם עושר תזונתי של ויטמינים ומינרלים מה שהופך אותה לנשנוש מושלם עד שתגיע המנה העיקרית וגם תוך כדי…

שימו לב שיש מגוון גדול של זני חסה ורצוי לגוון ביניהם כדי לקבל כמה שיותר יתרונות תזונתיים. למשל חסה רומית אדומה מכילה גם ויטמינים כמו ויטמין C, ויטמין K וחומצה פולית ובנוסף יש בה גם נוגד חמצון עוצמתי בשם אנטוציאנין שחשוב להגנה על תאי המוח, העצבים והלב.

בנוסף חסה מצוינת לסובלים מעצירות ולכן מומלצת במיוחד בפסח.

חג שמח וטעים!