איך בוחרים דיאטה?

כמות הדיאטות עליהן אנחנו שומעים באינטרנט, מחברים, משפחה או מכרים בעבודה היא עצומה- דיאטה קטוגנית, דיאטת האדם הקדמון, דיאטת כרוב, דיאטת פירות ועוד ועוד. המבחר גדול ומבלבל.

אז איזה דיאטה הכי טובה? ואיזה תעזור לנו לשמור על התוצאות לאורך זמן ולא רק לחודש אחד?

דיאטה משמעותה דפוס תזונה, כשהעדיפות היא לכזו שגם תשפר את המשקל, גם תשפר את הבריאות שלנו וגם שיהיה לנו קל להתמיד בה לאורך זמן על מנת לשמר את ההישגים וליצור הרגלי אכילה נכונים. מכיוון שלכל אחד מאיתנו צרכים ומאפיינים ייחודיים יש צורך בהתאמה אישית ואין דיאטה אחת שהיא הכי טובה.

איך יודעים מה מתאים לנו?

הנה מספר עקרונות שאם נקפיד עליהם נצליח לבחור נכון את הדיאטה המתאימה ולהגדיל את סיכויי ההצלחה:

  1. התאמה לסדר היום ולאפשרויות שלכם– מה האופציות שיש לכם לאוכל במשך היום? האם המרכיבים שצריך בדיאטה מסוימת זמינים לכם? האם נדרש לבשל ולאפות בצורה מוגברת כשאתם לא טיפוס של מטבח? ואם אתם בכלל מזמינים אוכל בחוץ או אוכלים בחדר האוכל האם תמצאו מה להזמין?
  2. גמישות או חוקים וכללים נוקשים? ישנן סוגי דיאטות שמאפשרות גמישות רבה וכאלו שדוקא נוקשות ובעלות חוקים רבים. שימו לב מה מתאים לאופי שלכם- יש מי שמעדיפים כללים ברורים וכך לא סוטים מהרצוי לעומת מי שבעל סדר יום משתנה (למשל עובדי משמרות) ולכן יצטרך מסגרת גמישה וחופשית יותר.
  3. לא להרגיש רעבים– צמצום כמויות הוא כלל חשוב בדיאטה וזה גם בסדר אם בימים הראשונים מרגישים קצת רעבים, עד שנפח הקיבה מצטמצם. אולם, בדיאטות שבהם תרגישו רעבים לאורך זמן תתקשו להתמיד. לכן חשוב שהארוחות יהיו משביעות. התורמים העיקריים לשובע הם חלבונים שיש בבשר, דגים, ביצים וגבינות וסיבים שנמצאים בירקות, פירות ודגנים מלאים.
  4. לאכול אוכל טעים– חשוב לבחור דיאטה שדפוס האכילה בה תואם את העדפות הטעם שלכם. אם אתם טיפוס של בשר אפשר לבחור בדיאטות עשירות בחלבונים, אם אתן נהנות דוקא מלחם כדאי לבחור דיאטה שמשלבת לחם מלא ודגנים. ירקות סובלים לעיתים מתדמית שלילית בהקשר של הטעם אולם זאת טעות! יש מגוון רחב של סוגים וטעמים שיקפיצו את הארוחה עם טעם עשיר ומהנה. למשל, עגבניית מגי שהיא עגבניית טעם, בעלת טעם של פעם ואהובה מאוד על ילדים ומבוגרים תשדרג את הסלט שלכם.
  5. גיוון– יותר מדי מגבלות ואיסורים אולי יתנו בהתחלה ירידה טובה במשקל אולם לאורך זמן יקשו על השמירה ויכולים לגרום לשבירה. מחקרים מצאו כי תפריט מצומצם ודל עלול לגרום בטווח הארוך לאכילת יתר חסרת שליטה. לכן חשוב לקחת על עצמכם דיאטה שלא אוסרת יותר מדי מזונות או משאירה אתכם בהרגשה שאין מה לאכול. בנוסף גוונו בתוך קבוצות המזון עצמן למשל גוונו את סוגי הירקות שלכם עם פלפל כתום שארפ שחשוב לראיה ותורם ויטמין C, עגבניות טעם כמו מגי או וויטני המכילות את נוגד החמצון- ליקופן. כך תרוויחו טעם נהדר וגם ויטמינים ואנטי אוקסידנטים.
  6. איזון והמנעות מדיאטות כסאח– דיאטות כסאח לא מאוזנות יכולות לגרום לחסרים תזונתיים שיתבטאו בתחושות של חולשה, עצירות, נשירת שיער ועוד. אלו איתותים של הגוף שהדיאטה לא מתאימה לנו. שימו לב שיש בתוכנית התזונה שלכם מספיק תורמי ויטמינים ומינרלים כמו ירקות ופירות בצבעים שונים, חלבונים מהחי ומהצומח ושומנים בריאים. מומלץ גם להיעזר באיש מקצוע להתאמה ואיזון מיטביים.

כמות הדיאטות עליהן אנחנו שומעים באינטרנט, מחברים, משפחה או מכרים בעבודה היא עצומה והמבחר גדול ומבלבל.

מכיוון שלכל אחד מאיתנו צרכים ומאפיינים ייחודיים יש צורך בהתאמה אישית ואין דיאטה אחת שהיא הכי טובה.

אז איך יודעים מה מתאים לנו?

שימו לב שהדיאטה מתאימה לסדר היום וליכולות הבישול שלכם.

האם אתם צריכים חוקים וכללים נוקשים או דוקא גמישות? התאימו את סגנון האכילה למה שמתאים לאופי שלכם.

התרחקו מדיאטות מגבילות ומצמצמות מדי- הן עלולות לגרום לרעב, לחסרים תזונתיים ובסופו של דבר קשה מאוד להתמיד בהן לאורך זמן.

והכי חשוב- גם כשעושים דיאטה חשוב ליהנות מהאוכל- חפשו דפוס אכילה שתואם את העדפות הטעם שלכם. ובנוסף בכל סוג של דיאטה שלבו מזונות שאתם אוהבים ויעניקו לכם טעם והנאה מהארוחה. גם ירקות יכולים להיות טעימים ומהנים, למשל עגבניית הטעם מגי שהיא עגבניה בטעם של פעם ואהובה מאוד על ילדים ומבוגרים תשדרג את הארוחה והטעם בכל סלט או תבשיל.

בהצלחה!