הרגלים מתוקים- איך תפחיתו בכמות הסוכר של ילדכם?

אין הורה שלא מכיר את המשפט “בא לי משהו מתוק”.
ילדים אוהבים סוכר וצורכים ממנו הרבה יותר מדי. לכן אין פלא שזהו אחד הנושאים המטרידים ביותר כמעט כל הורה בכל הקשור לתזונת הילדים.

אכילת סוכר בכמויות גדולות מעלה את הסיכון להשמנה, עששת השיניים ולפגיעה בבריאות הכללית. ההמלצה לילדים היא לצרוך עד כחמש כפיות סוכר ליום ועד גיל שנתיים לא לחשוף פעוטות לסוכר בכלל. אולם נתונים שנאספו בארץ מראים כי הצריכה היומית גבוהה הרבה יותר.

בנוסף, ככל שהילד נחשף לטעם הסוכר מגיל צעיר יותר כך הוא מפתח הרגל ורצון לאוכל מתוק ויתקשה להפחיתו. לכן, חשוב כבר מגיל צעיר להפחית ככל הניתן בכמות הסוכר.
ברור לכולם שדברי מתיקה מכילים סוכר אבל ישנם מזונות שחשבנו שלא מכילים סוכר ובכל זאת הוא מסתתר שם. לכן חשוב לדעת איפה מסתתר הסוכר ואיך לזהות אותו כדי להימנע מצריכה מיותרת .

אז איפה מסתתר הסוכר?

  • שתיה מתוקה- לא רק בשתיה קלה יש סוכר אלא גם במיצי פירות, שייקים ומשקאות חלב מתוקים נמצא סוכר בכמויות לא מבוטלות בכלל.
  • דגני בוקר- גם אם הם מכילים דגנים מלאים או שמופיע על גבי האריזה שלהם שהם מופחתי סוכר עדיין יכולות להסתתר כמויות סוכר לא מבוטלות. שימו לב מופחת סוכר לא אומר שאין סוכר אלא רק שבוצעה הפחתה מהכמות המקורית.
  • שימורים- חלק מהשימורים מכילים סוכר. למשל בשימורי תירס יש כאלו המכילים תוספת סוכר וחלק שלא, כך גם ברסק עגבניות ועוד.
  • רטבים- קטשופ, מיונז, חומץ, צ’ילי מתוק או טריאקי מכילים כמויות גבוהות מאוד של סוכר. שימו לב- בכל כף קטשופ מסתתרת כפית סוכר.
  • סלטים מוכנים- בחלק מהסלטים גם אלו המלוחים נמצא סוכר. למשל, סלט כרוב במיונז ועוד.

איך מפחיתים סוכר בצורה קלה ובלי לפגוע בהנאה?

  • שותים מים- וכל שתיה אחרת שהיא לא מתוקה
  • בודקים את רשימת הרכיבים ומחפשים את הסוכר- הסוכר מופיע בשמות שונים כגון סוכרוז, פרוקטוז, גלוקוז, דבש, סילאן ועוד. ככל שהסוכר נמצא גבוה יותר ברשימת הרכיבים (זאת אומרת בתחילת הרשימה) כך הוא נמצא במוצר בכמות גדולה יותר והמוצר פחות מומלץ.
  • משווים מוצרים שונים- פעמים רבות אותו מזון יכול להופיע בשתי גרסאות אחת עם תוספת סוכר והשניה ללא. לדוגמא שימורי תירס- חלקם מכילים תוספת סוכר וחלקם לא. לעיתים אלו בלי הסוכר נקראים לייט או קל אולם לא הוסף להם ממתיק אלא מדובר בגרסא ללא תוספת סוכר ועם פחות קלוריות.
  • מכינים בבית ומפחיתים מכמות הסוכר במתכון- אפשר להכין רוטב עגבניות בבית שישמש כקטשופ ביתי וכך להמנע מהוספת סוכר או לפחות להפחיתו. גם עוגות ועוגיות שמכינים בבית עדיפים מכיוון שניתן לשלוט בהם בכמות הסוכר ולהפחית ממה שכתוב במתכון- נסו כל פעם הפחתה קלה.
  • מרגילים את החיך לטעמים ניטרליים וטבעיים כבר מגיל צעיר- ילדים מטבעם רגילים לטעם עדין של מתיקות. עם השנים חוש הטעם שלנו מתרגל לטעמים חזקים ומודגשים יותר מכיוון שאנחנו “מקלקלים” אותו עם מזונות מעובדים עתירי סוכר. הפתרון הוא להפחית בהדרגה את כמות הסוכר שאנחנו אוכלים ולהרגיל את החיך למתיקות מופחתת.

מומלץ כבר מגיל צעיר להרגיל את הילדים לטעמי מתיקות עדינים וטבעיים.
למשל, מתן קינוח של פירות שהם בעלי מתיקות מעודנת.