חמש טעויות נפוצות בתזונת ילדים

כולנו רוצים שהילדים שלנו יאכלו בריא, אבל האם אתם באמת מתנהלים נכון?
הרגלי האכילה של הילדים שלנו חשובים לנו מאוד כהורים ואף מהווים אתגר משמעותי עבורנו, בין אם זה טירוף הממתקים או המסכים.

5 טעויות נפוצות בתזונת ילדים :

  • מכניסים סוכר בלי לשים לב– חלק מהסוכר מתחבא במאכלים שאנחנו נותנים לילדים ולא היינו חושבים עליהם כמתוקים. לעיתים קרובות אנחנו משתמשים בהם לא מעט. למשל, רטבים וממרחים כמו קטשופ ורסק עגבניות, סלטים וממרחים מלוחים, דגני בוקר, שייקים של פירות, יוגורט עם פרי ואפילו בחלק מהשימורים.

הפיתרון: לפני שקונים את המוצר קוראים את הרכיבים התזונתיים. הסוכר מסתתר בשמות שונים- פרוקטוז, סוכרוז, גלוקוז. גם דבש, סילאן ואגבה הם סוגים של סוכר. למשל- בשימורי תירס תוכלו למצוא כאלה עם תוספת סוכר וכאלו ללא. אז בפעם הבאה בדקו שברשימת הרכיבים לא מסתתר סוכר.

  • מכריחים אותם לאכול ירקות- לעיתים מתוך דאגה לבריאותם, הורים מכריחים את הילדים לאכול ירקות או לחילופין מבטיחים פיצוי או פרס בתמורה. אבל זאת טעות, מאחר וירקות לא צריכים להיתפס כעונש שחייבים לאכול או כמשהו שאוכלים כדי לקבל פרס בתמורה. שיטות כאלו גורמות לילד לקשר אוכל בריא לאוכל לא טעים שהוא סוג של עונש שאוכלים אותו רק כי חייבים.

הפתרון: כדי לעודד ילדים לאכול ירקות, עלינו להימנע ממלחמות ושידולים. ניתן להסביר על חשיבותם כשההסבר תואם לגיל הילד. בנוסף, יש לדאוג שהירקות יהיו זמינים בארוחה- לחתוך ולהגיש לשולחן והכי חשוב משמשים דוגמא אישית ואוכלים בעצמכם.

  • מחביאים את הממתקים– הסתרה משדרת שיש מזון “לא טוב” שאנחנו נאלצים לאכול בחשאי ולהסתיר אותו. דבר המשדר מסר מוטעה ושלילי לילדים. הילדים מבינים כי יש מאכלים מסויימים שנאלץ לאכול אותם בהסתרה. לא רק זאת, אלא שברוב הפעמים הילדים יגלו את הממתקים ויאכלו בעצמם, מה שיכול להוביל לתוצאה גרועה יותר שבה הילדים ילמדו את ההתנהגויות האלו ויאכלו בעצמם בסתר.

הפתרון: זה בסדר שיהיו בבית ממתקים וחטיפים במקומות ייעודיים. אבל רצוי במידה, כדי לא לגרום לפיתוי שיהיה קשה מדי לעמוד בו. גם כשמחליטים כן לאכול, הסבירו לילדים שזה בסדר להינות ממאכלים פחות בריאים כל עוד הכל במידה, תוך מודעות ושליטה.

  • אכילה מול מסכים– בין אם הסיבה לאכילה מול מסכים היא כדי לעודד ילד בררן לאכול יותר וכך להסיח את דעתו, אכילה של מתבגר שפשוט מתקשה להיפרד מהמסך או פשוט הרגל של כל המשפחה- מדובר באחד ההרגלים הגרועים ביותר. מחקרים הוכיחו שאכילה כזו גורמת לאכילה מוגברת ומפחיתה את תחושת השובע עקב חוסר מודעות ותשומת לב למזון הנאכל.

הפתרון: פשוט לכבות את המסכים. ככל שתרגילו את בני המשפחה מגיל צעיר יותר לאכול ללא מסכים כך יהיה קל יותר בהמשך. אכילה ללא מסכים יוצרת מודעות לאכילה ולתחושת שובע ומגדילה את ההנאה מהאוכל. אם תנצלו את הזמן לארוחה משפחתית תוכלו להרוויח גם זמן איכות עם הילדים.

  • מגישים אוכל של ילדים– הרבה פעמים הורים נוטים להכין לילדים את האוכל שצפוי שיאהבו- שניצל, פיצה, צ’יפס ועוד כאשר לעצמם הם מכינים אוכל בריא כמו ירקות, קטניות או לחם מלא. גם במסעדה אנחנו מציעים לילדים את מנות הילדים שהן פחות בריאות ועם הרבה פחות ערכים תזונתיים בעוד אנחנו בוחרים ממנות המבוגרים שהן עדיפות בהרבה.

הפתרון: החל מרגע הטעימות תנו לפעוט לטעום ולהכיר מאכלים משפחתיים של מבוגרים. גם בארוחות הערב המשפחתיות הגישו את האוכל הרגיל של כל בני הבית עם כמה שפחות התאמות מיוחדות. נכון שיש ילדים שיקח להם זמן עד להתרגלות אבל לאט לאט הם יכירו, יטעמו ובסוף גם יאהבו. גם במסעדה הציעו להם מנות רגילות של מבוגרים הם ירוויחו גם מנה בריאה וגם טעימה יותר.

סוכר מתחבא בלא מעט מאכלים שאנחנו צורכים ביום יום ולא מודעים לכך שהוסיפו להם סוכר. למשל בשימורי תירס יש כאלו עם תוספת סוכר ויש כאלו בלי.

מה עושים? מסתכלים ברשימת הרכיבים שעל האריזה ומוודאים שלא מופיע בה תוספת סוכר.