מי מסתתר מאחורי המסכה ?

חשיפה בלעדית: בדיוק לקראת פורים, אילו מזונות נראים כמו הבחירה הבריאותית המושלמת, אך בפועל מסתתרים מאחוריהם סודות מפתיעים. המשיכו לקרוא, מבטיחים שלא תרצו לפספס.

המזונות שהתחפשו לבריאים
פורים כבר בפתח, המסיכות והתחפושות בהיכון והילדים בהתרגשות שיא. כי מי לא אוהב את החג הזה? אבל, בעולם המורכב של המזון, לעיתים אנו נתקלים בסוג אחר של “תחפושות” – מזונות המתיימרים להיות בריאים, אך מסתתרים מאחורי מסכות של בריאות מדומה.

אז איך נוודא שהמזון שאנו צורכים אכן מקיים את ההבטחות שנראות על האריזה?
.באילו מזונות עלינו לפקפק ולהימנע מצריכה מיותרת? לכבוד פורים, הנה כמה מזונות שכאלה

  • חטיפי בריאות– אל תתנו לשם להטעות אתכם. למרות המילה ‘בריאות’, חטיפים אלו ברוב הפעמים עתירים בסוכר ושומן, עם ערך קלורי שיכול להיות שווה ערך לממתק שוקולדי. ואף יתכן שלא יספקו שובע או תרומה אמיתית לבריאות. אפשר לצרוך מהם במידה ולקחת אותם בחשבון כמו ממתק.
  • מיץ סחוט טבעי– מיצים טבעיים ,שייקים של פירות ומיצי בריאות שונים, נתפסים כסמל לבריאות. אולם, למרות התדמית הבריאה, הבעיה העיקרית היא כמות הסוכר הגבוהה שהם מכילים. לדוגמא, בכוס קטנה של מיץ תפוזים יכולות להיות כ-6-8 כפיות סוכר, ולא רק שהריכוז הגבוה של הסוכר במיץ מוביל לספיגה מהירה בגוף, הוא גם עלול לגרום לעלייה חדה ברמות הסוכר בדם. הבעיה השנייה נוגעת לכך שבתהליך הסחיטה, רוב הסיבים התזונתיים נזרקים ולא נשמרים במשקה וחלק מהוויטמינים הינם רגישים לחמצון (בעיקר ויטמין C). לכן, כדי לקבל את מירב היתרונות מהפרי מומלץ לאכול אותו שלם.
  • לחם בצבע חום– לחם מקמח מלא הוא כמובן רצוי ובריא מאוד. אולם, הצבע לא מעיד עד כמה הלחם מלא. לעיתים, טועים לחשוב שככל שצבעו של הלחם כהה יותר כך הוא מלא יותר. בפועל, הצבע לעיתים נובע מתוספת קרמל שמטרתו לצבוע את הלחם ולאו דווקא מהרכיבים התזונתיים של הלחם. כדי להבטיח שהלחם אכן מבוסס על קמח מלא, חשוב לעיין ברשימת הרכיבים ולוודא שקמח מלא נמצא בראשה, מה שמעיד על שימושי עיקרי בקמח זה.
  • סושי – סושי נתפס לעיתים כמנה דיאטטית ובריאה יחסית בין הארוחות המוגשות במסעדות, אך האם הוא באמת עונה על הציפיות? טווח הקלוריות בסושי רחב מאוד ונע בין-100 קלוריות לרול פשוט ועד ליותר מ-1,000 קלוריות לרול גדול ומטוגן! האורז, שלעיתים נוסף אליו סוכר במהלך ההכנה, הוא המקור העיקרי לקלוריות ולסוכר בסושי. רכיבים כמו טמפורה מטוגנת ורטבים עשירים בסוכר ושומן, כמו טריאקי או מיונז, מוסיפים עוד 30-50 קלוריות לכל כפית. לכן, לא בהכרח ניתן לכנות את הסושי כארוחה בריאה או “זולה” קלורית.
  • שימורי תירס מתוק– מי לא אוהב תירס מתוק וטעים? יחד עם זאת, חשוב להיות מודעים כי לא מעט מהם מכילים תוספת סוכר לא נחוצה. לעומת זאת, גרסאות ‘קל’ או ‘לייט’ של שימורי התירס, אינן מכילות תוספת סוכר או ממתיקים, מה שהופך אותן לבחירה המועדפת. השוק מציע כיום זנים של תירס מתוק באופן טבעי, כך שאין צורך לדאוג לאובדן מתיקות בבחירת מוצרים ללא תוספת סוכר.
  • מרקים קנויים– מרק הוא פתרון נהדר בחורף, גם בריא וגם מתאים למי שרוצה לשמור על הגזרה. יחד עם זאת, יש להיות ערניים לכך שמרקים מוכנים ואפילו כאלה המתהדרים בכיתוב מרכיבים טבעיים בלבד, מכילים כמות גבוהה במיוחד של נתרן. במנה אחת של מרק קנוי אפשר להגיע לכרבע מכמות הנתרן היומית המומלצת.
  • עוגות ועוגיות ללא תוספת סוכר– למרות שהן נשמעות כמו הפתרון המושלם, חשוב לזכור שהן לא בהכרח חופשיות מסוכר. “ללא תוספת סוכר” אומר שלא הוספו סוכרים במהלך הייצור, אך לרוב הם יכילו ממתיקים מלאכותיים כתחליף. בנוסף, רבים מהם מכילים קמח ושומנים צמחיים, ולכן פעמים רבות מכילים כמויות גבוהות של קלוריות, שומן ופחמימות, שאינן שונות במיוחד מאלו שבמוצרים הרגילים. כמו כן, מוצרים כמו מיצים או ריבות עם הכיתוב “ללא תוספת סוכר” עשויים להכיל כמויות לא מבוטלות של סוכר טבעי מהפרי , שגם הן יכולות להשפיע על רמות הסוכר בדם.
  • דגני בוקר– דגנים ופחמימות הם חלק מתפריט מאוזן ויכולים להיות ארוחת בוקר לא רעה, במיוחד כשמדובר על דגנים מלאים. עם זאת, יש להיות עירניים כי דגני בוקר (קורנפלקס) רבים מכילים כמויות גדולות של סוכר ואף נתרן (מלח),דבר שמצריך בחירה מושכלת. המפתח הוא לבדוק את רשימת הרכיבים ולבחור בדגנים שמציעים את האחוז הגבוה ביותר של דגנים מלאים והכמות הנמוכה ביותר של סוכר ונתרן ל-100 גרם.

ישנם מאכלים בריאים וישנם כאלה שנחשבים בריאים אבל בפועל הם לא. לקבלת התמונה המלאה, חשוב לבדוק את הערכים התזונתיים, כולל נתרן וסוכר ולוודא ברשימת הרכיבים שלא נוסף סוכר למוצרים שאין בהם צורך .