מלפפון ארומטו- מלפפון איכותי בטעם משובח

מלפפון הוא אחד הירקות הכי ישראליים שיש. הוא אורח קבוע בסלט הישראלי המפורסם ותוספת אהובה על ילדים בכריך. לאחרונה נוסף מלפפון חדש הנקרא “ארומטו” לשוק. זהו זן מלפפון יפני איכותי המהווה שחקן חיזוק למטבח הישראלי. הוא מעניק פריכות מכיון שהוא יבש ומכיל פחות זרעים ולכן הוא קראנצ’י יותר ממלפפונים רגילים, בנוסף הוא בעל טעם משובח. מעבר לטעם אולי תופתעו לדעת שבמלפפון ניתן למצוא גם יתרונות תזונתיים לא מעטים .

בקליפה עצמה:

כדאי לדעת שרוב היתרונות התזונתיים של המלפפון מרוכזים דוקא בקליפה.

פיגמנטים ופיטוסטרולים

כלורופיל

הצבע הירוק של המלפפון מקורו בפיגמנט הירוק כלורופיל שהוא התורם העיקרי בצמח לתהליך הפוטוסינתזה. מספר מחקרים הראו שהכלורופיל בעל יכולת הגנה מפני סוגי סרטן מסוימים וחומרים מסרטנים.  בנוסף מכיל המלפפון פוליפנול  ייחודי הנקרא cucurbitacins אשר משמש כנוגד חמצון בעל יכולות אנטי סרטניות ואנטי דלקתיות החשובים במניעת מחלות. (1)

פיטוסטרולים:

אלו רכיבים צמחיים דמויי כולסטרול אשר מתחרים עם הכולסטרול על הספיגה במעי. ככל שנאכל מהם יותר כך הם יכולים להפחית בצורה משמעותית יותר את ספיגת הכולסטרול מהמזון ובצורה זו לסייע להורדת רמות הכולסטרול וכך להפחית את הסיכון למחלות לב וכלי דם.

סיבים

מלפפון מכיל גם סיבים תזונתיים שנמצאים בעיקר בקליפה. תפקידם של הסיבים הוא לסייע לפעילות תקינה של מערכת העיכול הן על ידי הגברת הפעילות שלה ובכך למנוע עצירות ולסייע לפעילות מעיים בדירה ובנוסף הסיבים משמשים כמזון לחיידקים הטובים שבקיבה ובכך מסייעים לשמירה על איזון פלורת המעי. הסיבים נמצאו במחקרים רבים כבעלי יכולת לסייע גם במניעת סוגי סרטן שונים כמו סרטן המעי הגס, ולסייע לתחושת השובע מכיוון שהם מאטים את קצב פירוק המזון בקיבה ומגדילים את נפח המזון העובר במעי.

ומה יש בתוך המלפפון?

מים

המלפפון מכיל כ-95% מים ולכן הוא מרווה וגם דל מאוד בקלוריות ומכיל רק 15 קלוריות לכל 100 ג’ (במלפפון ממוצע נקבל כ-30 קלוריות) מסיבה זו הוא מצוין לשימוש למטרות דיאטה וירידה במשקל וגם סתם ככה כשמחפשים חטיף דל קלוריות או תוספת להעשרת הארוחה ולהגדלת נפח הארוחה עם מעט קלוריות והרבה נזולים.

ויטמינים ומינרלים

המלפפון מכיל מספר ויטמינים ומינרלים העיקריים שבהם הם ויטמין K אשר חיוני לתהליכי קרישת הדם וגם בעל חשיבות בשמירה על בריאות העצם. בנוסף יש במלפפון אשלגן שמסייע להפחתת רמות לחץ דם וכן לפעילות תקינה וסדירה של הלב. המלפפון מכיל כמות מתונה של קרוטנואידים מסוג בטא קרוטן ואלפא קרוטן אשר מהווים מקור לפרו-וויטמין A חומר המוצא לויטמין A בגוף האדם, המשמש כנוגד חמצון  חזק ומונע מחלות.(2)

ומה היתה אומרת סבתא?

ברפואה העממית הוא משמש גם כתרופה טבעית לטיפול בבעיות עור שונות כמו כוויות, נפיחות מתחת לעיניים וגירוד וזאת בגלל אחוז הלחות הגבוה ביחד עם חומרי ההזנה שיש בו שעוזרים להרגעת העור ולקירורו.

מלפפון ארומטו הוא מלפפון גורמה יפני איכותי, עשיר בטעם מתקתק ופריך במיוחד, בעל מרקם חלק, כפול בגודלו ממלפפון רגיל ועם חיי מדף ארוכים יותר.

בגלל טעמו המשובח ומרקמו הפריך הוא מעולה לסלט, סושי או כחטיף בריא.

מה אפשר להכין ממלפפון ארומטו- הצעות הגשה:

סושי עם מלפפון ארומטו יהיה קראנצ’י ועשיר בטעם

מרק יוגורט קר עם מלפפון- מוסיפים ליוגורט מלפפון מגורד, שמיר קצוץ, שום כתוש ותבלינים כמו מלח ופלפל ומקבלים מרק בריא ומרווה

מים עם פרוסות מלפפון- מלפפון ארומטו יתן טעם וארומה גם למים

מלפפון ביתי מוחמץ- המלפפון המוחמץ מכיל חיידקים טובים שנוצרים בתהליך ההתססה וחיוניים לתפקוד מערכת העיכול. המלפפונים שומרים על רוב הערכים התזונתיים שלהם גם אחרי החמצה.

  1. Uthpala, T. G. G., et al. “Nutritional bioactive compounds and health benefits of fresh and processed cucumber (Cucumis Sativus L.).” Sumerianz Journal of Biotechnology 3.9 (2020): 75-82.‏
  2. Chakraborty, Shampa, and Sadhana Rayalu. “Health Beneficial Effects of Cucumber.” (2021).‏