מעשים טובים עבור עצמנו

אחד היתרונות בלעשות מעשים טובים הוא שהם לא רק עוזרים לסביבה אלא גם משפיעים לטובה על הבריאות שלנו. לכבוד יום המעשים הטובים הנה כמה דברים קטנים וטובים שיעשו רק טוב לבריאות שלנו, גם לגוף וגם לנפש:

  • לנשום– אחד הדברים שעוזרים להפיג לחצים ולשמור על הבריאות הנפשית הוא הרפיה. נשימות עמוקות והרפיה אפילו של כמה דקות יכולה לתת תחושת רוגע, לנקות את הראש ולעזור בימים קשים. מחקרים הראו שתרגול קבוע של נשימות והרפיה לא רק הפחיתו מתח ולחץ אלא אפילו שיפרו את תפקוד מערכת החיסון והקלו על הרגשת כאב. ישנם תרגילים שונים לתרגול המודעות והנשימה אבל בסופו של דבר מה שחשוב הוא להקדיש מספר דקות כל יום לעצור ולנשום, נשימה עמוקה ואמיתית למשך מספר דקות.
  • ללכת באוויר הפתוח– מחקרים הראו ששהייה בטבע תורמת להרגשה טובה, להקלה על מתחים ולחץ ובאופן כללי עושה לנו טוב. אם נשלב את השהיה בחוץ ביחד עם הליכה אפילו של כמה דקות נרוויח פעמיים. ההליכה טובה להמרצת מחזור הדם ושמירה על גמישות ותפקוד כלי הדם והלב. אין צורך באביזרים מיוחדים או אפילו בזמן ממושך, מספיק לצאת מדי פעם לסיבוב קל בחוץ.
  • לאכול ירקות בחמישה צבעים- הירקות עושים רק טוב לגוף את זה אנחנו יודעים, אבל גיוון בסוגי הירקות השונים ואכילה של ירקות שונים תוסיף לגוף יותר חומרים בריאים ומזינים כמו ויטמינים, מינרלים ונוגדי חמצון. הירקות בזכות ערכיהם התזונתיים מעודדים גדילה והתפתחות, שומרים על העור ועל מערכת החיסון, משפרים את הזיכרון והקוגניציה ושומרים על מערכות הגוף השונות על ידי אספקה של נוגדי חמצון שמונעים את הרס התאים על ידי מחמצנים שונים. כך, הם מונעים תהליכים סרטניים ומסייעים במניעת מחלות. לדוגמא, ליקופן שנמצא בעגבניה וחשוב לבריאות הערמונית או זאקסנטין שנמצא בפלפל כתום ומסייע לשמירה על הראייה. נקודת המפתח היא גיוון בסוגי הירקות ובצבעים שלהם על מנת לקבל את כל העושר התזונתי הקיים בירקות.

צריכים רעיונות לגיוון התפריט בירקות חדשים? נסו פלפל כתום שיתרום את נוגד החמצון החשוב לעיניים זאקסנתין, אכילת עגבניות מסוגים שונים כמו מגי או וויטני יתרמו טעמים ומרקמים חדשים לארוחה ותירס יכול להיות נשנוש בריא ומלא סיבים שכיף לאכול בין הארוחות.

  • לשתות- המים מובילים חומרים חיוניים לתאים ומוציאים חומרי פסולת, מסייעים לתהליכי העיכול, חשובים לשמירה על בריאות העור ולוויסות הטמפרטורה. לעיתים תחושת הצמא יורדת ואנחנו לא מרגישים צורך לשתות וכך מגיעים לחוסר בנוזלים. שימו לב, מומלץ למבוגר לשתות כשני ליטר נוזלים ביום. למי שפחות אוהב לשתות מים מומלץ להוסיף למים נענע, לימון או לואיזה, לגוון עם סודה או תה קר.
  • להפחית סוכר ומלח- הפחתת רכיבים שמזיקים לגוף תעשה לכם רק טוב. נתונים מראים שרוב הישראלים צורכים כמות גבוהה פי שתיים מהרצוי של מלח וסוכר בתפריט היומי. ניתן לבצע כמה צעדים קטנים ופשוטים כדי להוריד בהדרגה מכמויות המלח והסוכר. למשל, בשתיה חמה הפחיתו כל פעם חצי כפית סוכר ובתיבול האוכל הפחיתו בהדרגה כל פעם מעט מכמות המלח שאתם שמים עם המלחיה.
  • לאכול בחברה- בין אם זה ארוחות משפחתיות, ארוחה עם חברים לעבודה או עם בני הזוג, ארוחה בחברה נותנת לנו זמן למנוחה במשך היום, מספקת כיף ורוגע דרך מפגש חברתי וכשעושים ארוחה משפחתית עם הילדים מתווספים לכך עוד יתרונות כמו היכולת לשמש מודל לחיקוי ולהראות לילדים דוגמא אישית של אכילה בריאה, זמן לשיחה ושיתוף במה שעבר עליהם במשך היום ומחקרים אפילו הראו שארוחת ערב משפחתית משפרת את ההישגים בלימודים.

טיפ ממני:

גיוון בסוגי הירקות ובצבעים שלהם יעשה לגוף שלכם רק טוב. צריכים רעיונות לגיוון? נסו פלפלים בצבעים שונים כמו למשל פלפל כתום שיתרום את נוגד החמצון החשוב לעיניים זאקסנטין, איכלו עגבניות מסוגים שונים כמו מגי או וויטני שיתרמו טעמים ומרקמים חדשים לארוחה ותירס יכול להיות נשנוש בריא שכיף לאכול בין הארוחות.