עגבניה קטנה עם יתרונות גדולים

עגבניית וויטני היא עגבנית שרי מידי פלאם (בעלת גודל בינוני) המצטיינת במיוחד בטעמה המשובח ובעלת צורת לב אופיינית. לוויטני גם חיי מדף ארוכים במיוחד.

בנוסף, עגבניית וויטני מכילה שלל יתרונות בריאותיים ובעלת עושר תזונתי רב.

אז מה יש בה?  

ליקופן

הליקופן מקנה את הצבע האדום ואחד המקורות העיקריים לקבלתו היא העגבניה, בכל צורות ההכנה שלה- חיה, מבושלת, ברוטב ועוד.

מחקרים הראו שליקופן הוא נוגד חמצון חזק ביותר בעל יכולת הגנה מפני רדיקלים חופשיים אשר יוצרים נזקים רבים לתאי הגוף, בין השאר הם גורמים ליצירת תאים סרטניים.

הליקופן בגלל יכולתו האנטי אוקסידנטית מסייע להפחית את הסיכון לנזקים שונים לתאי הגוף כמו למשל הפחתת הסיכון לסרטן במיוחד באיברי הגוף בהם הוא נוטה להצטבר כמו הערמונית (הפרוסטטה) והריאות. בנוסף נמצא כי צריכה יומיומית של עגבניה  מקנה הגנה גם לתאי העור.

בנוסף הליקופן נמצא במחקרים כמסייע בהגנה על איברים שונים בגוף ביניהם מערכת כלי הדם והלב ואפילו בעל יכולת בהורדת רמות הכולסטרול בדם. מכיוון שהעגבניות הן אחד המקורות העיקריים לליקופן בתזונה שלנו מומלץ לצרוך מהן על בסיס יומי על מנת לקבל את יתרונותיהן הרבים

קרוטנואידים, פלבנואידים וחומצות פנוליות נוספות:

חוץ מהליקופן קיימים בעגבניה עוד מספר סוגי חומרים אקטיביים.

קרוטנואידים נוספים- בטא קרוטן, פיטופלואן, פיטואן ועוד. הם משמשים כנוגדי חמצון ומעצימים את היכולות האנטי חימצוניות של העגבניה. חלק מהקרטנואידים האלו הופכים בגוף לויטמין A שהוא בעל תפקידים נוספים בגוף- ראיית לילה, סיוע בתהליכי גדילה אצל ילדים, שמירה על בריאות העור וחשיבות מיוחדת בחיזוק מערכת החיסון.

פלבנואידים וחומצות פנוליות- אלו הם חומרים נוספים הקיימים בצמח ובעלי מגוון תפקידים בהגנה על תאי הגוף ומניעת מחלות שונות. החומצות הפנוליות שבעגבניה מונעות היווצרות של ניטרוזאמינים בגוף וכך מסייעות במניעת סרטן ומומלצות במיוחד לעוסקים בספורט. הפלבנואידים נקשרו למניעת מחלות רבות ומחקרים הראו שהם אפילו תורמים לאריכות חיים.

עקב כל אלה המלצת המכון הלאומי לחקר סרטן היא לאכול מידי יום 1.5-2 מנות של מזונות אדומים ועשירים בליקופן. (מנה מוגדרת כ- 100 גר’ ירק, 1 ספל ירק חי חתוך, ½ ספל ירק מבושל או ½ ספל מיץ(.

העגבניה עשירה במספר ויטמינים ומינרלים ביניהם:

ויטמין C: עגבניה היא אחד המקורות לויטמין זה שחשוב למניעת מחלות, קיצור זמן צינון והתקררות ואפילו סיוע למערכת החיסון.

אשלגן: מינרל החשוב לתפקוד הלב, לתפקוד השרירים ואפילו מסייע בהורדת לחץ דם. העגבניה היא אחד המקורות העשירים לאשלגן.

סיבים: העגבניה עשירה בסיבים אשר נמצאים בעיקר בקליפתה אך לא רק. תפקידם של הסיבים הוא לסייע לפעילות תקינה של מערכת העיכול- מניעת עצירות ולפעילות מעיים סדירה ובנוסף הם גם משמשים כמזון לחיידקים הטובים שבקיבה. סיבים נמצאו במחקרים רבים כבעלי יכולת לסייע במניעת מחלות שונות כמו מחלות לב, סרטן המעי הגס ועוד. בנוסף הסיבים מסייעים לתחושת השובע מכיוון שהם מאטים את קצב פירוק המזון בקיבה ומגדילים את נפח המזון העובר במעי.