פירות יבשים- צבעוניים וטעימים אבל עד כמה הם בריאים?

הפירות היבשים הם סימן ההיכר הבלתי מעורער של טו בשבט. המנהג לאכול אותם התחיל בימים בהם רצו לאכול את פירות ארץ ישראל בחוץ לארץ וייבוש הפרי היה הדרך לשמר את הפירות כדי שיחזיקו מעמד בשבועות הרבים בדרך. הפירות היבשים נוצרים בתהליך ייבוש בו הם מאבדים את רוב המים שבהם, מאבדים מנפחם וקטנים. במקביל נוצר ריכוז גבוה יותר של הסוכר ושל הקלוריות שהם מכילים למאה גרם (יחסית לפירות טריים) אבל גם עולה כמות המינרלים ונוגדי החמצון שהם מכילים. לעיתים הם גם מכילים תוספות פחות רצויות כמו תוספת סוכר או חומרים המכילים גופרית.

אז הם בריאים או לא בריאים? הנה מה שצריך לדעת על פירות יבשים:

ויטמינים ומינרלים- נשארים בהם? ויטמינים כמו ויטמין C וחלק מויטמיני B נהרסים בתהליך הייבוש והחימום אולם פירות יבשים עשירים במינרלים כמו סידן, אשלגן וברזל שנמצאים בכמות גבוהה במיוחד למשל בתאנים ושזיפים. מינרלים אלו חשובים לבריאות העצם, למניעת אנמיה ועוד.

מכילים גם נוגדי חמצון- שזיפים מיובשים ופפאיה מיובשת למשל, מכילים כמות גבוהה של נוגדי חמצון שלא נהרסים בתהליך הייבוש והחימום וחשובים להגנה על תאי הגוף השונים כמו תאי המוח והלב מפני נזקי חמצון.

אנרגיה זמינה לפני פעילות- למי שמבצע פעילות גופנית ורוצה לשמור על רמות האנרגיה מומלץ לצרוך לפני כמה יחידות של פירות יבשים שמספקים לגוף סוכר ואנרגיה זמינה.

טיפול טבעי לעצירות- פירות יבשים עשירים בסיבים שחשובים לבריאות מערכת העיכול וגם בחומרים טבעיים נוספים כמו סורביטול שנמצא בשזיפים ומסייעים כנגד עצירות. תרופת סבתא מצוינת לסובלים מעצירות היא להשרות כמה שזיפים בכוס מים חמים ללילה ובבוקר לאכול אותם ולשתות את המים שלהם.

איך ממתנים את השפעת הסוכר? מכיון שפירות יבשים מכילים ריכוז גבוה של סוכר מומלץ לאכול מהם במתינות ולשלב אותם ביחד עם אגוזים, שקדים וגרעינים שונים שמכילים כמות גבוהה של שומן. שילוב זה גורם לספיגה איטית ומתונה יותר של הסוכר לדם. לדוגמא שני תמרים ביחד עם ארבעה אגוזי מלך הם שילוב מצוין. בכל מקרה מומלץ לבחור בפירות שהם ללא תוספת סוכר.

נשנוש בריא– במקום לנשנש ממתקים וחטיפים, פירות יבשים הם פתרון טעים וטבעי לזמנים בהם מחפשים משהו מתוק. יחד עם זאת בגלל תכולת הסוכר הגבוהה שבהם מומלץ לשים לב לכמות ולאכול במידה. מנת פרי אחת שוות ערך ל 2-3 יחידות של פרי יבש. כאמור מומלץ לאכול ביחד עם כ-5-7 אגוזים למיניהם או שקדים.

מה עם הגופרית? חלק מהפירות היבשים מכילים גופרית שמוספת בתהליך הייבוש (דרך סולפיטים וסולפאטים) במטרה לשפר את צבעם של הפירות ולהאריך את חיי המדף שלהם. ישנם אנשים שרגישים לחומר זה ולכן רצוי לבדוק על גבי האריזה (בפירות הארוזים) שלא הוספו חומרים אלו. אפשרות נוספת היא לבחור בפירות יבשים אורגניים או לייבש פירות בתנור בבית.

לא לשכוח גם את הפירות הטריים- בטו בשבט כיום אין סיבה לאכול דוקא פירות יבשים ואפשר לחגוג אותו גם באכילת שפע של פירות ארץ ישראליים טריים.

טיפ- פירות יבשים הם נשנוש טבעי ובריא כשמחפשים משהו מתוק. מומלץ לבחור 2 יחידות של פרי ולשלב עם עוד 4-5 יחידות של אגוזים או שקדים. לדוגמא 2 תמרים עם 4 אגוזי מלך הם נשנוש מצוין