עגבניית מגי –  עגבנייה ישראלית

העגבניה היא אחד הגידולים החקלאיים האהובים והנפוצים ביותר בעולם. היא נמצאת בכל מטבח החל מהמטבח האיטלקי ועד הישראלי. הטעם האהוב שלה ומגוון השימושים הופכים אותה למצרך חובה בכל מטבח.

עגבנית מגי היא עגבניה ישראלית בעלת טעם איכותי וארומה עשירה ותוסיף לכל סלט ותבשיל ארומה וטעם האהוב על ילדים ומבוגרים.

מעבר ליתרונותיה הקולינריים העגבניה היא בעלת עושר תזונתי גדול במיוחד וקיימים בה מגוון של יתרונות תזונתיים.

אז מה יש בה?

ליקופן

ליקופן הוא אחד מנוגדי החמצון  החזקים ביותר לפי מחקרים. הוא שייך למשפחת הקרוטנואידים שהיא משפחה גדולה של פיגמנטים המקנים לירקות ופירות את צבעם האדום- כתום- צהוב. הליקופן מקנה את הצבע האדום ואחד המקורות העיקריים לקבלתו היא העגבניה, בכל צורות ההכנה שלה- חיה, מבושלת, ברוטב ועוד.

מחקרים הראו שליקופן הוא נוגד חמצון חזק ביותר שנלחם ברדיקלים החופשיים אשר יוצרים נזקים רבים לתאי הגוף, בין השאר הם גורמים ליצירת תאים סרטניים. הליקופן נחשב כחומר בעל יכולת אנטי סרטנית חזקה מכיוון שהוא מפחית את הסיכון לסרטן במיוחד באיברי הגוף בהם הוא נוטה להצטבר כמו הערמונית (הפרוסטטה) והריאות. ואכן, מחקרים הראו שצריכת עגבניות  גבוהה קשורה בהפחתת הסיכון לחלות בסרטן הפרוסטטה שהוא אחד מסוגי הסרטנים הנפוצים אצל גברים. גם בריאות בהן הוא נוטה להצטבר הוא מסייע לתאי הריאות להילחם בנזק החמצוני ולכן  עוזר להגנה מפני נזקי זיהום האוויר ואף יכול לסייע להפחתת הסיכון לסרטן ריאות. מחקרים נוספים מצאו כי צריכה יומיומית של עגבניה  מקנה הגנה כנגד אודם בעור הנוצר בעקבות חשיפה לקרני השמש (אך כמובן לא מחליף שימוש בקרם הגנה).

לא רק זאת, הליקופן עקב פעילותו נוגדת החמצון אף נמצא במחקרים כמסייע בהגנה מפני מחלות נוספות והגנה על איברים שונים בגוף ביניהם מערכת כלי הדם והלב ואפילו בעל יכולת בהורדת רמות הכולסטרול בדם.

מכיוון שהעגבניות הן אחד המקורות העיקריים לליקופן בתזונה שלנו מומלץ לצרוך מהן על בסיס יומי על מנת לקבל את יתרונותיהן הרבים.

קרוטנואידים נוספים

חוץ מהליקופן קיימים בעגבניה עוד מספר סוגי קרטנואידים  כמו- בטא קרוטן, פיטופלואן, פיטואן ועוד. הם משמשים כנוגדי חמצון ומעצימים את היכולות האנטי חימצוניות של העגבניה. בנוסף חלק מהקרטנואידים האלו הופכים בגוף לויטמין A ( פרו ויטמין A ) וכך נותנים את היתרונות הרבים שיש לויטמין A במגוון תפקידים בגוף- ראיית לילה, סיוע בתהליכי גדילה אצל ילדים, הגנה על תאי העור ושמירה על בריאות העור וחשיבות מיוחדת בחיזוק מערכת החיסון.

פלבנואידים וחומצות פנוליות:

אלו הם חומרים נוספים הקיימים בצמח ובעלי מגוון תפקידים בהגנה על תאי הגוף ומניעת מחלות שונות. החומצות הפנוליות שבעגבניה מונעות היווצרות של ניטרוזאמינים בגוף וכך מסייעות במניעת סרטן ואף מומלצות לעוסקים בספורט. הפלבנואידים נקשרו למניעת מחלות רבות ומחקרים הראו שהם אפילו תורמים לאריכות חיים.

עקב כל אלה המלצת המכון הלאומי לסרטן היא לאכול מידי יום 1.5-2 מנות של מזונות אדומים ועשירים בליקופן. מנה מוגדרת כ- 100 גר’ ירק, 1 ספל ירק חי חתוך, ½ ספל ירק מבושל או ½ ספל מיץ.

העגבניה עשירה במספר ויטמינים ומינרלים ביניהם:

ויטמין C: עגבניה היא אחד המקורות לויטמין זה שחשוב למניעת מחלות, קיצור זמן צינון והתקררות ואפילו סיוע למערכת החיסון.

אשלגן: מינרל החשוב לתפקוד הלב, לתפקוד השרירים ואפילו מסייע בהורדת לחץ דם. העגבניה היא אחד המקורות העשירים לאשלגן.

סיבים: העגבניה עשירה בסיבים אשר נמצאים בעיקר בקליפתה אך לא רק. תפקידם של הסיבים הוא לסייע לפעילות תקינה של מערכת העיכול- מניעת עצירות ולפעילות מעיים סדירה ובנוסף הם גם משמשים כמזון לחיידקים הטובים שבקיבה. גם הסיבים נמצאו במחקרים רבים כבעלי יכולת לסייע גם במניעת מחלות שונות כמו מחלות לב, סרטן המעי הגס ועוד. בנוסף הם מסייעים לתחושת השובע מכיוון שהם מאטים את קצב פירוק המזון בקיבה ומגדילים את נפח המזון העובר במעי.

עגבניית מגי היא עגבניה ישראלית, עשירה בליקופן. איכותית במיוחד עם ג’ל עסיסי בגוון ירוק הנותן לה טעם משובח וארומה עשירה. מצוינת לאכילה ללא כל תוספות, בסלט וכמובן לבישול.

כדי להינות מכמה שיותר יתרונות בצריכת עגבניית מגי הנה מספר טיפים:

  • הבישול מעלה את הזמינות והספיגה של הליקופן בעגבניה ולכן כדאי לא רק לאכול את העגבניות חיות אלא גם לשלב שימוש ברסק, תבשילים ומאפים עם עגבניות שיוסיפו כמות נאה ואפילו זמינה יותר של ליקופן.
  • הוספת שמן לעגבניה כמו שמן זית ושמנים אחרים מעלה את הזמינות של הליקופן ושל ויטמינים השונים בעגבניה כמו ויטמין K וויטמין A.
  • לא רצוי לקלף את הקליפה מכיוון שרוב הסיבים נמצאים בתוכה.
  • ככל שהעגבניה בעלת צבע אדום עז יותר תוכלו לדעת שככל הנראה כמות הליקופן שבה גבוהה יותר.
  • למרות המיתוס בעגבניה אין כמות גבוהה במיוחד של סוכרים ופחמימות יחסית לירקות אחרים ולכן היא מומלצת לשילוב גם בתפריטים שונים ולירידה במשקל.
  • עגבניות מגי מכילות ליקופן, ויטמין C וסיבים יחד עם טעם וארומה איכותים ולכן אפילו מי שפחות אוהב עגבניות יוכל בקלות רבה יותר להינות מטעמן ומיתרונותיהן התזונתיים.